Connect with us

Subscribe

AGENDA

HARRY PARTCH ENSEMBLE | MUSIKFABRIK

Το μουσικό σύνολο Musikfabrik, κατασκευάζοντας αντίγραφα των χειροποίητων μουσικών οργάνων του συνθέτη, θεωρητικού και οργανοποιού Harry Partch, ξαναζωντανεύει το ιδιαίτερο έργο του σε μια συναυλία.

Photo © Jonas Werner-Hohensee
Το μουσικό σύνολο Musikfabrik, κατασκευάζοντας αντίγραφα των χειροποίητων μουσικών οργάνων του συνθέτη, θεωρητικού και οργανοποιού Harry Partch, ξαναζωντανεύει το ιδιαίτερο έργο του σε μια συναυλία.
Photo © Jonas Werner-Hohensee

Photo © Jonas Werner-Hohensee


Σ
υνθέτης
, θεωρητικός και οργανοποιός, ο Harry Partch (1901-1974) είναι μια από τις πιο ιδιαίτερες προσωπικότητες του 20ού αιώνα. Από τους πιο επιδραστικούς υποστηρικτές της μουσικής με μικροτόνους, αντιτάχθηκε σε ολόκληρο τον Κανόνα της Δυτικής Μουσικής, προτείνοντας μια νέα, συνολική προσέγγιση της σύνθεσης. Πιο συγκεκριμένα, με αφετηρία τις αποχρώσεις της ομιλίας και το τελετουργικό θέατρο, πρότεινε μια σωματική μουσική. Ο εκτελεστής συμμετέχει στο έργο τραγουδώντας, χορεύοντας, μιλώντας και παίζοντας μουσικά όργανα. Επινόησε επίσης ένα σύστημα κουρδίσματος με 43 άνισα διαστήματα μέσα στην οκτάβα και κατασκεύασε ειδικά όργανα για την εκτέλεση της μουσικής του.Ο Δύο Ψαλμοί (Two Psalms, πρώτη γραφή 1931) είναι ένα από τα πρώτα έργα του συνθέτη όπου χρησιμοποιεί τους τονισμούς του λόγου ως αφετηρία της σύνθεσης. Η μεταγενέστερη μορφή του έργου (1941), περιλαμβάνει αυτούσιο τον Ψαλμό 23, “The Lord is My Shepherd”  και τον Ψαλμό 137, “By the Rivers of Babylon” σε αναθεωρημένη, πιο εκτεταμένη μορφή της οργανικής συνοδείας του.
Το Even Wild Horses (1949-52), από την τριλογία Plectra and Percussion Dances, είναι βασισμένο στην ποίηση του Arthur Rimbaud. Παρ’ όλα αυτά, η σύλληψή του είναι κυρίως οργανική. Η χρήση αφρικάνικων και λατινικών ρυθμών δίνει στο έργο αυτό έναν ιδιαίτερα ζωντανό, γοητευτικό χαρακτήρα.
Το Eleven Intrusions είναι μια συλλογή κυρίως φωνητικών έργων, που γράφτηκαν από το 1930 έως το 1950 και αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα της χρήσης του λόγου ως πηγής της μουσικής. Σε αυτά έχουν ενσωματωθεί και οι πολύ γνωστές δύο σπουδές του σε αρχαίες ελληνικές κλίμακες.
Το Ring Around the Moon έχει ενδιαφέρουσα και πολύπλοκη ιστορία. Ανήκει στην ίδια ομάδα έργων με το Even Wild Horses, συνιστώντας μια σάτιρα κατά πάντων, που χρησιμοποιεί ηχοποιητικές λέξεις χωρίς νόημα.
Η χρήση από τον Παρτς ειδικά σχεδιασμένων οργάνων κατέστησε δύσκολη τη ζωντανή παρουσίαση των έργων του. Το 2012, ο Thomas Meixner κατασκεύασε αντίγραφα της πλήρους συλλογής των οργάνων του Παρτς για το μουσικό σύνολο Musikfabrik, επιτρέποντας έτσι την εκτέλεση των έργων του.
Το Musikfabrik είναι εστιασμένο στην καλλιτεχνική καινοτομία. Στις παραγωγές τους περιλαμβάνονται συνήθως νέα ή άγνωστα έργα, συχνά μετά από ανάθεσή τους, τα οποία ερμηνεύουν με ασυνήθιστα μέσα έκφρασης. Σε διάλογο με άλλες τέχνες, οι παραστάσεις τους διευρύνουν σημαντικά την έννοια της συναυλίας.

Συντελεστές

Ensemble Musikfabrik:
Marco Blaauw, Helen Bledsoe, Christine Chapman, Bruce Collings, Johannes Fischer, Florentin Ginot, Benjamin Kobler, Ulrich Löffler, Melvyn Poore, Axel Porath, Carl Rosman, Dirk Rothbrust, Peter Veale, Hannah Weirich, Dirk Wietheger
Κατασκευή μουσικών οργάνων: Thomas Meixner
Σχεδιασμός ήχου: Paul Jeukendrup
Το πρότζεκτ υποστηρίζεται από το Kunststiftung NRW στο πλαίσιο του Campus Musikfabrik
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου
Μετά τη συναυλία, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές

Διαβάστε περισσότερα

Ο Χάρυ Παρτς ήρθε από μικρή ηλικία σε επαφή με τη μουσική παράδοση πολλών λαών, παράλληλα με τη Δυτική Μουσική, γεγονός που επέδρασε βαθιά στις αισθητικές του αντιλήψεις. Το 1923, ο Παρτς μελέτησε το θεμελιώδες για την ακουστική έργο του Hermann von Helmholtz, το οποίο τον οδήγησε στην απόρριψη του συγκερασμένου συστήματος και στην υιοθέτηση του αποκαλούμενου just intonation.
Ο Παρτς θεωρούσε ότι η παρακμή της Δυτικής Μουσικής ξεκινάει με τον Bach, ο οποίος οδήγησε στην καθιέρωση του συγκερασμού και σε μια πιο αφαιρετική προσέγγιση της μορφής. Κομβική για την πορεία του Παρτς ήταν η γνωριμία του με τον μεγάλο Ιρλανδό ποιητή W.B. Yeats, ο οποίος είχε ασχοληθεί κι αυτός εκτεταμένα με τον προφορικό λόγο και την εκφορά του.
Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης, αλλά και αργότερα, ο Παρτς έζησε ως περιπλανώμενος, δουλεύοντας ευκαιριακά ως εποχιακός εργάτης. Από τη δεκαετία του ’40 και μετά, μια σειρά δωρεών και πανεπιστημιακών υποτροφιών τού επέτρεψαν να δημιουργήσει μια μοναδική συλλογή από μουσικά όργανα, γοητευτικά τόσο για τον ήχο όσο και για την εμφάνισή τους.
Ο κύριος όγκος της συνθετικής παραγωγής του περιλαμβάνει μεγάλα μουσικοθεατρικά έργα, βασισμένα στις προσωπικές του εμπειρίες, αλλά και στην παγκόσμια εθνολογία. Το βιβλίο του, Genesis of a Music (πρώτη έκδοση 1947), άσκησε τεράστια επίδραση σε γενεές συνθετών που ασχολήθηκαν με τα εναλλακτικά κουρδίσματα.
«Η αυθεντικότητα δεν είναι στόχος, είναι απλώς αναπόφευκτη. Το βήμα που πραγματικά ανοίγει νέους δρόμους δεν μπορεί ποτέ να προβλεφθεί, και σίγουρα όχι από το πρόσωπο που το κάνει τη στιγμή που το κάνει.» – Χάρυ Παρτς

stegi_logo23 ΦΕΒ 2017, 20:30
Κεντρική Σκηνή
Κανονικό: 7 – 10 – 15
Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 6 – 8 – 12
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 5 – 7 – 11
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 € | Συνοδός ΑΜΕΑ: 10
Ομαδικές κρατήσεις στο T.: 213 017 8176 και στο groupsales@sgt.gr

Newsletter Signup

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ΛΙΓΟ ΝΕΡΑΚΙ ΓΙΑ ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΠΟΥ ΥΠΟΦΕΡΟΥΝ ΣΤΗ ΖΕΣΤΗ

CITYNEWS

ΑΥΞΗΜΕΝΑ ΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

CITYNEWS

ΤΑ ΘΕΡΙΝΑ ΤΑ ΣΙΝΕΜΑ ΜΑΣ

EXODOS

ΜΕΙΩΘΗΚΕ Η ΑΝΕΡΓΙΑ ΣΤΗ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Newsletter Signup

Copyright © 2019, Citway

Connect
Newsletter Signup

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com